perjantai 2. lokakuuta 2015

Lisälämmitin


                                                Lisälämmitin
Moottorinlämmitin on laite, joka esilämmittää ajoneuvon moottorin. Moottorin lämmittäminen tapahtuu yleensä lämmittämällä moottorin nesteitä, kuten jäähdytinnestettä tai moottoriöljyä. Tyypistä riippuen, lämmitinlaite voi ottaa lämmitysenergiansa esimerkiksi sähköverkosta tai ajoneuvon polttoaineesta.
Moottorilämmittimen käyttö helpottaa kylmäkäynnistystä ja vähentää moottorin kulumista, pakokaasupäästöjä sekä polttoaineenkulutusta.
Esilämmityksen etuja erityisesti pakkaskeleillä ovat muun muassa pienempi polttoaineen kulutus käynnistettäessä, moottorin kulumisen vähentyminen ja kylmäkäynnistyksen helpottuminen.
 Esilämmitetty moottori alkaa myös tuottaa lämmintä ilmaa ohjaamoon nopeammin - tästä syystä sisätilanlämmittimen käyttöä kannattaa yrittää välttää, koska moottori tuottaa lämmön ohjaamoon melko nopeasti ajoon lähdettäessä. Esilämmitetyn moottorin polttoaineenkulutus kylmäkäynnistyksessä alenee noin 40 % , sekä esilämmittimen käyttö voi vähentää kylmän moottorin päästöjä jopa 60-80 %. VTT:n tutkimuksen mukaan yksi kylmäkäynnistys voi kuluttaa moottoria saman verran kuin 100 – 600 km ajomatkaa lämpimällä moottorilla, jo pelkästään tästä syystä on moottorin esilämmittämisestä paljon hyötyä
                                                 Esilämmitys
Moottorin esilämmitysaika valitaan ympäristön lämpötilan mukaan. Moottorin esilämmitykselle on annettu suositusarvot, jotta oikean lämmitysajan valitseminen olisi helppoa. Lämmittimen valmistaja saattaa ilmoittaa laitekohtaiset suositusajat käyttöohjeessa.
                                                  Polttoainekäyttöinen lämmitin
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin on suosittu paikoilla joissa ei ole ulkoista energialähdettä, jolla voisi käyttää lohkolämmitintä. Polttoainekäyttöinen lisälämmitin lämmittää moottorin jäähdytinnestettä ja tavallisesti myös ohjaamon, käyttämällä ajoneuvon omaa polttoainetta. Lisälämmittimen esilämmitysaika on lohkolämmitintä lyhyempi; yleensä 20 minuuttia riittää.
                                                      Sähkökäyttöisiä lämmittimiä

Moottorinlämmittimet ovat yleisesti tehoiltaan 400 – 2240 wattia (riippuen moottorin nestetilavuudesta), mutta henkilöauton lohkolämmittimet ovat teholtaan yleensä alle 1 kW.
                                                                           
                                                Letkulämmitin
Letkulämmitin sijaitsee jäähdytinnesteletkussa, joka on yhteydessä sylinterilohkoon.
                                                                Lohkolämmitin   
Sijaitsee moottorin sylinterilohkon nestetilassa ja lämmittää moottorin jäähdytysnestettä. Lohkolämmitin on vastuselementti
                                                                Öljylämmitin
Sijoitettu moottorin öljypohjaan ja se lämmittää moottoriöljyä. Öljylämmitin on vastuselementti.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti