perjantai 2. lokakuuta 2015

CAMBER KULMA




CAMBER KULMA


Camber-kulma on auton pyöräntuennassa renkaan pystysuoran akselin ja auton pystysuoran akselin välinen kulma, kun autoa katsotaan edestä tai takaa. Camber-kulmaa käytetään auton pyöräntuennan ja ohjauksen suunnittelussa. Jos pyörän yläreuna on kauempana korista kuin alareuna, kutsutaan sitä positiiviseksi camber-kulmaksi. Jos pyörän alarena on kauempana kuin yläreuna, kutsutaan sitä negatiiviseksi camber-kulmaksi.
Camber-kulma muuttaa auton käsiteltävyyttä tietyissä pyöräntuennan malleissa, tarkkaan ottaen, negatiivinen camber-kulma parantaa renkaiden pitoa mutkissa. Pito paranee sen takia, että se asettaa ulomman pyörän, johon kohdistuu suurin paino mutkassa, optimaaliseen kulmaan tietä vasten, jolloin sen tietä koskettava pinta suurenee ja pito paranee. Toisaalta, äärimmäisen kovaa suoraan eteenpäin kiihdyttäessä, ilmeisen paras pito saavutetaan kun camber-kulma on nolla (rengas on pystysuorassa). Sopivan camber-kulman löytäminen on suuri osatekijä jousituksen suunnittelussa, ja sen täytyy olla sopiva ideaalisten geometristen mallien kanssa, kuten myös käytännössä komponenttien käyttäytymisen kanssa: ne joustavat, vääntyvät, jne. Jousituksen suunnittelu on nykyään tullut enemmän tieteellisemmäksi tietokoneiden astuttua kuvaan. Tietokoneet mahdollistavat kaikkien osatekijöiden huomioon ottamisen sen sijaan, että jousitus suunniteltaisiin suunnittelijan kokemuksen ja näkemyksen mukaan. Sen tuloksena jopa halvimpien autojen ajettavuus on parantunut viimeisten vuosien aikana.





Castor-kulma (tai caster-kulma) tai ohjauskulma on autossa tai muussa laitteessa olevan kääntyvän renkaan pystysuoran akselin ja kääntymislinjan (kuvitteellinen linja, joka kulkee ylä- ja alapallonivelen keskikohtien läpi) välinen kulma sivulta päin katsottuna. Castor-kulmaa voidaan säätää ajo-ominaisuuksien muuttamiseksi tietyissä tilanteissa.
Kääntymispisteet ovat sijoitettu siten, että niiden läpi vedetty viiva kohtaa tien vähän ennen renkaan kosketuspintaa. Tämän tarkoitus on tuoda ohjaukseen hieman itsestään keskittyvyyttä - pyörää tavallaan vedetään kääntymiskohdan perässä. Tämä parantaa ajettavuutta ja vakautta suoraan ajettaessa (vähentää vaeltelun taipumusta). Liiallinen castor-kulma tekee ohjauksen jäykäksi ja huonontaa ohjaustuntumaa. Kuitenkin autourheilussa käytetään suuria castor-kulmia, jotta camber-kulma paranisi mutkissa. Yli 10 asteen castor-kulmat ovat tavallisia vyörenkailla. Ohjaustehostin on usein tarpellinen edestakaisliikkeen poistamiseksi suurilla castor-kulmilla.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti