---------------------------------------------------ILMASTOINTI-------------------------------------------------------
Ilmastointi on laite, jonka tarkoitus on viilentää auton
sisäilmaa. Tavallisesti laite saa voimansa moottorista kiilahihnan,
moniurahihnan tai jakopään rattaiden välityksellä. Laite toimii
tavallisesti samalla periaatteella kuin jääkaappi. Vielä 1980-luvulla
ilmastointi kuului vain kalliimpien autojen varusteisiin. Vasta tällä
vuosituhannella ilmastointi yleistyi myös keskiluokan autoissa ja
nykyään ilmastointi kuuluu jo useiden pikkuautojenkin vakiovarustukseen.
Ajoneuvon moottorin yhteyteen on asennettu kompressori, joka saa
käyttövoimansa yleensä hihnan välityksellä. Kompressorin hihnapyörässä
on magneettikytkin, jota ilmastoinnin logiikka ohjaa. Kun jäähdytystä
tarvitaan, kytkeytyy kompressori päälle ja kun jäähdytystä ei tarvita,
katkaistaan magneettikytkimeltä virta (tästä johtuen konehuoneesta
kuuluva "napsutus" ilmastoinnin ollessa päällä). Magneettikytkintä
ohjaavat myös painetunnistimet, jotka varmistavat että järjestelmän
toimintapaineet pysyvät sallituissa / suositelluissa rajoissa.
Auton ilmastointilaitteissa käytetään R134a kylmäainetta ja heinäkuusta
2010 lähtien ilmastointilaitehuoltoa tekevän asentajan on erikseen
osoitettava oleva pätevä työhönsä. Pätevyys ilmastointilaitehuoltoon
osoitetaan pätevyyskokeella ja asentajasta tehdään ilmoitus Tukesin
rekisteriin. Pätevyys on henkilökohtainen – ei yrityskohtainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti